Al lange tijd werken wij samen met Axent Groen. Wij verzorgen een groot deel van de trainingen voor hun medewerkers en staan klaar als sparringpartner om ze van het juiste stukje advies te voorzien. In dit klantverhaal lees je alles over dit unieke bedrijf en de samenwerking met BIJDA.

Over Axent Groen

Axent Groen is een groot groenbedrijf waarvan ongeveer 70% van de medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Hun aanpak? Geloven in deze mensen en hen laten zien dat ze (met de juiste begeleiding) meer kunnen dan ze zelf denken. De medewerkers krijgen hulp met het werk, maar ook op privé vlak.

Wij spraken personeelsfunctionaris Bob Wijlens over het mooie werk wat zij doen en hoe BIJDA daarin ondersteunt. Bob is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van werknemers en de werving en selectie. Hij gaat op zoek naar de jongens (en meiden) die wat extra ondersteuning nodig hebben en op een reguliere werkplek niet mee kunnen komen.

Het probleem: moeite met vinden van kandidaten

Bob vertelde ons dat het soms lastig is om mensen te vinden. Daarom proberen zij potentiële medewerkers al vanaf het UWV of vanuit het praktijkonderwijs te enthousiasmeren. Vanuit Axent Groen laten ze dan zien dat het werk in het groen ontzettend leuk is. Maar ook dat er veel kansen zijn om je verder te ontwikkelen. En dat ontwikkelen, dat is waar BIJDA een belangrijke rol in speelt.

BIJDA adviseert

Bob ziet BIJDA echt als sparringpartner. Als hij een aanvraag van een medewerker krijgt die zich graag wil ontwikkelen, dan geeft Jan advies en denkt hij mee hoe dit het beste ingevuld kan worden. Juist dat stukje advies is wat voor Bob zo belangrijk is.

BIJDA zie ik echt als sparringpartner. Het stukje advies is waar we echt heel blij mee zijn.

Het antwoord: focus op ontwikkeling

Het ontwikkelen van medewerkers komt in veel vormen terug bij Axent Groen. Zo hebben zij een eigen traineeship opgezet. Daar lag de focus op het ‘werk fit’ maken van de deelnemers. BIJDA heeft hierin ondersteund door het verzorgen van de vakinhoudelijke trainingen. Onder andere: Veilig werken langs de weg en Wet Natuurbescherming.

Ontwikkelen is een heel belangrijk aspect om mensen binnen te halen en om ze hun beste kans te geven.

In uitvoering van de trainingen vindt Bob het vooral belangrijk hoe de lessen worden gegeven. Hierover zei hij: “Onze medewerkers hebben moeite met concentreren en kunnen niet allemaal even lang blijven zitten. Toch moet ze wel een stuk theorie bijgebracht worden. Bij BIJDA gaat dat altijd heel goed. Zij weten precies welke jongens er tegenover hen staan en hoe ze die het best kunnen prikkelen. Ze geven daarom geen grote lappen tekst, maar gebruiken juist veel beeld.”

Het doel

Het doel van een training voor Axent Groen is dat cursisten na afloop zeggen: ‘Ik heb een fijne training gehad en alles is nog een keer rustig uitgelegd waar dat nodig was.’ Het gaat niet om een slagingspercentage, maar over de mate van tevredenheid van de deelnemers.

Het resultaat

De geluiden die Bob na afloop van de trainingen steeds hoort, maken duidelijk dat de medewerkers meer dan tevreden zijn. Of het nou om een training gaat voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, of over een training voor boomveiligheidscontroleurs, de ervaringen zijn altijd positief.

Over de samenwerking

Wat Bob in de samenwerking als heel prettig ervaart is de laagdrempelige manier van communiceren. Hij zei daarover: “We maken duidelijke afspraken en iedereen doet wat hij belooft. Ze staan bij BIJDA altijd klaar om even met me mee te denken, dat stukje advies wordt heel erg gewaardeerd.”

Ze staan bij BIJDA altijd klaar om even met me mee te denken, dat stukje advies wordt heel erg gewaardeerd.

Flexibiliteit in seizoenswerk

Bob plant de opleidingen het liefste in tijdens de wintermaanden. Ze hebben veel te maken met seizoenswerk en daardoor zitten sommige medewerkers in die periode thuis. Om juist dan de opleidingen te verzorgen, heeft meerdere voordelen. Het is natuurlijk fijn voor de planning van Axent Groen. Maar nog mooier is dat het een extra manier is om deze medewerkers te blijven binden en een band met ze te onderhouden tijdens de winterperiode.

De toekomst

De samenwerking tussen BIJDA en Axent Groen gaan we in de toekomst zeker voortzetten. Wij zullen als sparringpartner en als opleider voor Axent Groen klaar staan. De trainingen voor deze winter staan alweer ingepland, om de medewerkers te scholen én te belonen.

Ben jij benieuwd hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem dan telefonisch contact met ons op 026 – 370 03 10, of stuur ons een bericht. We denken graag met je mee en kijken samen naar de oplossing die past bij jouw bedrijf.

Adviseer mij ook