Met de gemeente Den Helder werken wij al jarenlang heel goed samen. Dankzij onze trainingen dragen we niet alleen bij aan veilig werken, maar ook aan het binden en boeien van alle vaste medewerkers. In dit klantverhaal lees je alles over de samenwerking, de aanpak van BIJDA en hoe we samen zorgen voor het beste resultaat: goed opgeleide medewerkers dankzij kwalitatieve trainingen op maat.

Over de gemeente Den Helder

Patrick van Egten is projectleider groen bij Gemeente Den Helder, onderdeel van team wijkbeheer. Samen met Jolanda Nuijens zijn ze verantwoordelijk voor inkoop van alle trainingen en opleidingen. Uniek bij deze gemeente is dat er voor het groenonderhoud een team van 20 medewerkers vast in dienst is. Deze mensen zijn enorm ervaren en kennen het gebied goed. Daardoor zijn ze als gemeente flexibel en kunnen ze snel inspringen op bijvoorbeeld calamiteiten.

Trainingen als middel voor binden en boeien

In een krappe arbeidsmarkt als dit, is het belang van goede trainingen enorm. Zoveel vaste medewerkers in dienst brengt namelijk ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Patrick zei daarover het volgende: “Voor al deze medewerkers zijn trainingen nodig. Die jongens willen en moeten we up to date houden. Dat is voor hun eigen veiligheid en ontwikkeling, maar ook om ze te blijven binden en boeien.”

Voor al onze medewerkers zijn trainingen nodig. Voor hun eigen veiligheid en ontwikkeling, maar ook om ze te blijven binden en boeien.

De trainingen

Een aantal van de trainingen die we hebben gegeven bij de gemeente Den Helder zijn:

Onze aanpak: gezamenlijk maatwerk

Het allerbelangrijkste voor de gemeente is dat onze trainingen aansluiten bij de cursisten en hun specifieke werkzaamheden. Om dat te kunnen garanderen, bieden wij kwalitatieve trainingen op maat. We passen de trainingen waar nodig aan naar het niveau van de deelnemers. Zowel praktisch als theoretisch.

Cursisten aan het werk op hoogte

Klassen met verschillende niveaus

Soms is het een gemixte klas van verschillende niveaus, het is een kunst om daar op een goede manier mee om te gaan. De trainers van BIJDA zijn daar heel goed in. Het zijn echt docenten die met heel veel kwaliteit voor de klas staan, aldus Patrick.

Het zijn echt docenten die met heel veel kwaliteit voor de klas staan.

Reflectie met cursisten

Vooraf afstemming

Onze trainers stemmen vooraf de lesstof af met de klant. Zo hebben we direct inzicht in de verwachting van de klant, het niveau van de deelnemers, maar ook met welke praktijksituaties zij dagelijks te maken hebben. Voor de Gemeente Den Helder is dat contact vooraf extra belangrijk. Zo weten zij zeker dat een training gegeven wordt waar hun medewerkers het meeste uit halen.

Motorkettinzaag hoogwerker

Het belang van evaluatie

Na elke training evalueren we met de trainers en cursisten samen. Er kunnen altijd leermomenten in zitten, die we op een open en transparante manier met elkaar delen.

Patrick gaf een mooi voorbeeld van maatwerk: Voor de cursus motorkettingzaag voor gevorderden wilden we een persoonlijke evaluatie per cursist. Voor ons was belangrijk om te weten hoe de cursisten ervoor stonden. Of iemand bijvoorbeeld veilig genoeg ingezet kan worden bij een storm, of dat het daar nog te vroeg voor is. BIJDA monitorde dat en gaf per persoon aan wat goed ging en waar nog verbeterpunten lagen. Dat is een grote kracht van BIJDA.

Het resultaat

De samenwerking resulteert in kwalitatieve trainingen die bijdragen aan de veiligheid én aan het behoud van de medewerkers. Jolanda gaf aan niet eerder zo fijn met een partij te hebben samengewerkt en dat we kunnen lezen en schrijven met elkaar.

Dankzij deze jarenlange en prettige samenwerking, kunnen we snel inspelen op de behoeftes van de gemeente Den Helder. Zo zorgen we er samen voor dat de kwaliteit van de trainingen gewaarborgd blijft en maatwerk naar wens wordt toegepast.

In de toekomst

De samenwerking met BIJDA heeft volgens Patrick en Jolanda alle componenten in zich: communicatie, zakelijk, cursusaanbod, kwaliteit, praktijkexamens én fijn zaken doen. Als dat zo blijft, en zolang de prijs kwaliteitverhouding in balans blijft, gaan we de samenwerking in de toekomst zeker voortzetten. De eerste trainingen voor volgend jaar zijn al weer aangevraagd.

De samenwerking met BIJDA heeft alle componenten in zich.

Ben jij ook op zoek naar een prettige en open samenwerking? Ben je benieuwd welke trainingen jouw medewerkers nodig hebben? Neem dan telefonisch contact met ons op 026 – 370 03 10, of stuur ons een bericht. We denken graag met je mee en kijken samen naar de oplossing die past bij jouw organisatie.

Help mij ook met een training